Het succes van Dragons’ Den

door sulo | Geupdate op:  5 november 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Dragons’ Den is een succesvol programma op NPO1 van WNL waar ondernemers hun bedrijf kunnen pitchen aan vijf succesvolle ondernemers die een totaal vermogen vertegenwoordigen van ongeveer 1 miljard euro. Het doel is dat investeerders alleen of samen een bepaald aandeel in het bedrijf kopen. Op deze manier hopen ze kapitaal en kennis toe te voegen aan het bedrijf om deze naar een hoger niveau te tillen. Succes van Dragon's den In totaal wordt er 4,5 miljoen euro geïnvesteerd variërend van 50.000 tot 800.000 euro. Een serieus bedrag dus. Deluxery bespreekt de investeerders, het succes en de investeringen van Dragons’ Den.

De Investeerders

De investeerders (tevens ook de ‘jury’) bestaat uit vijf personen die een expert zijn op verschillende gebieden. Het programma wordt gepresenteerd door Sander Schimmelpenninck. Eerder behandelde deluxery de investeerders en presentator al uitgebreid op de website, maar we zullen deze nog even kort toelichten. Voor de uitgebreide artikelen kunt u op de namen klikken.

Pieter Schoen – De eerste investeerder is Pieter Schoen. In 2018 verkocht hij de Nederlandse Energie Maatschappij wat hem in een klap multimiljonair maakte. Deze verkoop bezorgde hem een plek in de Quote500. In het artikel op deluxery zetten we alles uiteen rondom Pieter Schoen en vertelden we een paar mooie anekdotes.

Nikkie Plessen – De tweede investeerder is Nikkie Plessen en ze zal bij het grote publiek waarschijnlijk het meest bekend zijn als presentatrice of door haar optredens bij RTL Boulevard. Toch is ze het meest succesvol als onderneemster. In 2011 richtte ze het modelabel NIKKIE op en inmiddels heeft ze vijf modemerken gelanceerd, verzameld onder de naam NP Fashion: NIKKIE, NIK&NIK, Fifth House, Selected by Kate Moss en Sustain.

Shawn Harris – De derde investeerder is Shawn Harris, waarschijnlijk de minst bekende investeerder. Shawn Harris kwam op haar tiende vanuit Amerika naar Nederland om de omgekeerde American Dream te volgen. Ze richtte Nature’s Pride op dat zich richt op eetbare avocado’s en draaide in haar laatste jaren als CEO meer dan 400 miljoen euro omzet. In 2017 verkocht ze haar laatste aandelen van Nature’s Pride. Sindsdien is ze niet meer betrokken bij het bedrijf dat ze sinds 2001 vanaf de grond heeft opgebouwd en investeert ze in andere bedrijven.

Won Yip – De vierde investeerder is Won Yip. Deze vastgoed tycoon, ook wel mr. Damsquare genoemd, is horecaondernemer. Hij bezit onder andere alle cafés op de Dam in Amsterdam. Het vermogen van de ondernemer laat zich lastig schatten, maar zijn vastgoedportefeuille (en schuldvrije ondernemingen) en de aankoop van het duurste penthouse van Nederland verraden dat hij minimaal een vermogen heeft van zeven nullen.

Michel Perridon – De vijfde en laatste ondernemer is Michel Perridon. De in 1962 geboren ondernemer richtte in 1983 Trust op en breidde deze uit tot een wereldspeler in lifestyle-accessoires. In 2018 verkocht Perridon het bedrijf aan Egeria en daardoor is hij een van de rijkste personen van Nederland. De investeerder houdt er tegenwoordig een imposante auto collectie op na.

Presentator

Sander Schimmelpenninck – De presentator van het programma Dragons’ Den. Onder meer hoofdredacteur bij Quote, Talkshow host op donderdag bij Op1, opiniemaker en nu dus ook presentator van het programma Dragons’ Den. Deze Graaf begon ooit op de Zuidas als advocaat-stagiair maar is uitgegroeid tot een ware BN’er en vastgoedinvesteerder. Ook schreef hij een boek over de Elite waar die samen met Zuid-as predikant Ruben van Zwieten uiteenzet hoe de elite zich zou moeten gedragen.

Het programma

Nu vier afleveringen zijn uitgezonden kunnen we de balans gaan opmaken. Het is uitgegroeid tot een zeer populair programma geworden dat een uniek inkijkje geeft in aanstormend talent en de denkwijze van de succesvolle zakenmannen. Het is voor zowel de bedrijven die pitchen, als voor de investeerders een ideale manier om zich aan het grote publiek voor te stellen en zich zo in het maatschappelijke en publieke debat te mengen.

Pieter Schoen en Won Yip schoven al een keer aan bij verschillende talkshows, iets wat waarschijnlijk niet was gebeurd zonder dit programma. Deze heren voegen veel kennis toe aan het publieke debat waar over het algemeen niet vaak ‘de top’ van het bedrijfslevel aan tafel komt. Als de CEO’s van de grote bedrijven wel komen hebben ze vaak niet heel veel boeiends te vertellen. Deze investeerders staan daarentegen met hun investeringsbedrijven en hun verleden met de poten in de modder, en zijn mede door hun financiële status onafhankelijk.

Toch moeten er een aantal kanttekeningen tegenover het succes worden gemaakt. Het algemene niveau van de bedrijven die pitchen zijn zeker niet boven verwachting en eerder lichtelijk teleurstellend. Een simpele bekerhouder waar je je shampoo fles in kan doen is op zichzelf staand een leuk idee, maar niet een investering waard van enkele tienduizenden euro’s. Of je bedrijf waarderen op 2,5 miljoen terwijl je slechts enkele duizenden euro’s hebt omgezet en alles gooit op ‘potentie’ is simpelweg beschamend.

Vooral op het moment dat de jury zich verbazend over deze waardering heeft uitgesproken maar je achteraf alsnog zegt dat het compleet terecht is omdat ‘de concurrent in Amerika ook veel geld heeft opgehaald’. Ja, zo werkt het natuurlijk niet. Deze hoge waarderingen is een trend die eigenlijk door het hele programma te zien is. Veel bedrijven met nog een geringe omzet of weinig daadwerkelijke vernieuwing en een leuk idee waarderen zichzelf op enorme bedragen. Dit toont weinig realisme onder de ondernemers in onze ogen. De vraag: ‘’Waarom zou ik het voor dat geld niet zelf gaan doen?’’, kan daarom ook meermaals niet worden beantwoord.

Investeringen

Het blijft natuurlijk tv en daarom is de vraag ook hoe het bij Dragons’ Den er nou werkelijk achter de schermen aan toe gaat. De bedrijven die geld ophalen in de reguliere uitzending zijn nog niet daadwerkelijk verzekerd van het geld. Na de uitzending wordt er een boekenonderzoek gedaan en komt er een team van adviseurs van een bepaalde Dragon langs om de potentiele investering uitgebreid te onderzoeken. Zo is de investering van 250.000 euro van Michel Perridon voor het bedrijf Lopifit niet doorgegaan. Dit bedrijf ken je van de loopbandfiets. De investering van Perridon in het bedrijf met de waterfles met pillendoosje is na enkele maanden onderhandelen wel doorgaan. Inmiddels hebben ze octrooi aangevraagd om hun assortiment uit te breiden en dus zullen we het bedrijf waarschijnlijk nog veelvuldig terug zien komen in de winkels.

Ook de tweelingzussen met hun oppasbedrijf hebben na een aantal maanden onderhandelen een definitieve deal van 333.333 euro voor 20% van de aandelen weten binnen te slepen.  Zij vertellen in het interview met de businessinsider.nl dat het achteraf niet zo makkelijk was dan ze hadden gedacht. Zo wordt de pitch gevolgd door een 45 minuten durende vragenronde waar alle aspecten aan bod komen. Ook de onderhandelingen duurden nog maanden en meerdere revisies moesten eraan te pas komen om er uiteindelijk echt een deal uit te slepen. In de eerste versie stond namelijk dat er een raad van toezicht kwam waar de zussen maar een derde deel van de stemmen kregen, in de praktijk betekent dit dat ze de absolute zeggenschap over hun bedrijf zouden kwijtraken. Dit valt natuurlijk te verdedigen aangezien de investeerders een grote som geld investeren en hiervoor zeer zeker een vinger in de pap willen.

Dat er uitgebreid onderzoek gedaan wordt en er ruimte is voor onderhandelingen is maar goed ook.  Doordat de investeerders achteraf nog deze mogelijkheden krijgt voordat ze het geld moeten overmaken zorgt ervoor dat ze wat meer risico kunnen nemen in de uitzendingen en wat eerder toezeggingen kunnen doen. Goed voor Dragons’ Den.

De oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.