Een veel gehoorde naam de laatste jaren is Pieter Zwart, mede oprichter van Coolblue. In 18 jaar heeft hij het voor elkaar gekregen om een miljarden omzet te behalen in verschillende landen.
In dit artikel nemen we je mee in het verhaal van Pieter Zwart én duiken we in de cijfers van Coolblue.
PIETER ZWART EN COOL BLUE
De 42-jarige Pieter Zwart, die van 1996 tot 2000 een opleiding genoot aan de Rotterdam School of Management aan de Erasmus Universiteit, richtte in 1999 Coolblue op in Grand Café de Dijk samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers. Van dit trio is enkel nog Pieter Zwart actief binnen de bestuurskamer als CEO van het bedrijf. In 18 jaar tijd heeft hij het – gedeeltelijk samen met zijn compagnons – voor elkaar gekregen om een miljarden omzet te behalen in verschillende landen en binnen te stormen in de Quote 500 als een heuse selfmade miljonair.
De naam Coolblue is zeker niet uit de lucht komen vallen. Deze komt namelijk voort uit een aversie van de drie oprichters tegen het bedrijf Hot Orange, zo lezen we in het artikel van Lydia van den Brink op marketingfacts.nl. Hot-Orange verkocht zo goed als alles wat los en vast zat, zaten in één groot warenhuis, besteedden alles uit, waren volledig extern gefinancierd en hadden niet eens een eigen klantenservice. Iets wat de drie oprichters precies tegenovergesteld wilden doen; vandaar dus ook de naam.
Echter, Coolblue als naam is iets wat we pas de laatste jaren veelvuldig voorbij zien komen terwijl ze toch echt al een lange tijd een hoge omzet draaien in Nederland. Dit komt voornamelijk door het feit dat Coolblue in het begin de filosofie had dat er voor elke productgroep een aparte webwinkel moest zijn. In 2017 hadden ze dan ook 325 verschillende webshops en negen fysieke winkels. Deze strategie bleek niet schaal- en haalbaar voor de toekomst en daarom hebben ze besloten om vanaf 11 juni 2018 alle verschillende webshops onder te brengen in één domeinnaam: Coolblue.nl. Deze stap zorgde ervoor dat de complexiteit minder werd en dat het mogelijk was om sneller te automatiseren en door te ontwikkelen. Als je nu dus zoekt naar een van de oude webshops wordt je automatisch doorgeleid naar Coolblue.nl. Uiteraard creëert beginbaas Pieter Zwart hier ook één extreem groot en sterk merk mee en dit scheelt uiteraard een berg marketingkosten tegenover het promoten van alle losse webshops.
De harde groei van Coolblue is zeker niet zonder slag of stoot gegaan, geeft hij in het interview met deondernemer aan. Zo vertelt hij onder andere in het interview dat wanneer je bijna exponentieel groeit dit gepaard gaat met het feit dat bijna alle primaire processen wel een keer stuk lopen. Door de harde groei ben je voortdurend bezig oude processen aan te passen of compleet nieuwe processen te bedenken om het organisatiemodel soepel te houden. Voor het volledige interview kan je een kijkje nemen op deondernemer.nl.
Wat verder opvalt in de spaarzame interviews die Pieter Zwart heeft gegeven is de bijna extreme focus op het gebied van klanttevredenheid. Uit alle gesprekken met de ondernemer blijkt dat klanttevredenheid bovenaan staat. En deze focus is dan ook een van de keys in het succes van de onderneming. De klant wordt zowel voor, tijdens en na de aankoop offline én online als een koning behandelt. Dit zorgt er juist weer voor dat die klanten terug blijven komen waardoor Coolblue verder kan groeien; een win-win situatie dus. En dit blijft ook zeker niet onopgemerkt bij het grote publiek; zo is Coolblue deze week weer uitgeroepen tot beste webwinkel bij Tweaker awards. Weinig verrassend want het bedrijf troeft concurrent Bol.com al sinds 2012 af.
Maar het e-commerce bedrijf heeft niet alleen zijn klanten hoog in het vaandel staan, ook de samenleving is belangrijk. Zo blijkt uit recente investeringen dat Coolblue een geheel nieuw zonnedak aan heeft gelegd wat ervoor zorgt dat er genoeg energie is voor hun magazijn, al hun winkels en de fietsen van CoolblueFietst. In 2018 investeerde Coolblue namelijk ook in de CoolblueFietst, een nieuwe bezorgservice die de pakketten in grote steden met de fiets bezorgd.
FEITEN EN CIJFERS COOLBLUE
AANDEELHOUDER HAL INVESTMENTS
Op 31 maart 2016 heeft HAL Investments een belang van 20% in Coolblue genomen als (destijds) vierde aandeelhouder. Op 6 juli 2017 maakte HAL Investments bekend hun aandeel in Coolblue te vergroten naar 30,1%. HAL kocht deze aandelen van twee van de drie oprichters van Coolblue. Op 14 juni 2019 maakte Coolblue bekend dat Pieter Zwart en HAL investments het resterende aandelenbelang hebben gekocht van de andere twee oprichters. Hiermee komt het totaal aantal aandelen dat HAL bezit op 49% van de aandelen (terwijl Pieter Zwart en het management de andere 51% beheerd)
FINANCIËLE CIJFERS
Jaar | Omzet (Miljarden) | Omzet Nederland(Miljoenen) | (Adjusted)EBITDA(Miljoenen) | Netto winst (Miljoenen) |
2015 | 0.555 | 0.377 | 8.3 | 3.1 |
2016 | 0.857 | 0.615 | 19.3 | 8.9 |
2017 | 1.2 | 884 | 21.9 | 9.1 |
2018 | 1.35 | 1007 | 26.9 | 12.1 |
OVERIGE CIJFERS
Jaar | Winkels | Websites | Werknemers | App Installs | NPS |
2015 | 7 | Nb | 1614 | Nb | 63 |
2016 | 8 | Nb | 2676 | Nb | 67 |
2017 | 9 | 325 | 3561 | 180000 | 66 |
2018 | 9 | 2 | 3628 | 865000 | 67 |
FEITEN
- In 2003 opende Coolblue hun eerste fysieke winkel in Rotterdam.
- In 2005 was Cooblue de eerste (grote) internetshop die gebruik maakte van het online betalingssysteem iDeal.
- Vanaf 2007 werd de service sterk verbeterd met concepten zoals voor 21:00 besteld, de volgende dag in huis. Ook werden er steeds meer fysieke winkels geopend en opende Coolblue hun eerste fysieke winkel in het buitenland (Antwerpen).
- 2011, introductie van de nieuwe huisstijl van Coolblue zoals we die nu kennen.
- 2018, alle webshops worden samengevoegd en vallen voortaan onder de domeinnaam Coolblue.nl
- Momenteel heeft Coolblue meerdere fysieke winkels in Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Groningen, Utrecht, Amsterdam, Tilburg, Arnhem, Haarlem, Wilrijk (BE), Lochristi (BE), Zaventem (BE) en Antwerpen (BE).
- Momenteel bezorgen ze al 60% van de pakketjes met de fiets in de 7 grote steden in Nederland en België door CoolblueFietst.
- De totale oppervlakte van de distributiecentra van Coolblue is momenteel 110.000 vierkante meter.
- Coolblue verkoopt consumentenproducten in 10 categorieën. Van Telefonie & Tablets, Computer & Netwerk, Tuin & Gereedschap tot Koken & Wonen.
- In 2018 haalde Coolblue een omzet van 1.35 miljard, een stijging van zo’n 13.4% tegenover 2017 (1.2 Miljard omzet). Dit maakt ze een van de grootste e-commercebedrijven in Nederland en België Tegelijkertijd steeg ook zijn adjusted EBITDA (Earnings Before Interest Taxed Depreciation and Amorization) en netto winst. Eigenlijk zien we in alle aspecten een grote groei in de afgelopen jaren. Het zal een groei worden die lastig vol blijft te houden in de komende jaren, helemaal met de komst van Amazon in maart dit jaar en de kans op een recessie in de komende jaren.
VERMOGEN VAN PIETER ZWART
Pieter Zwart vertelde bij BNR Nieuwsradio dat het maar schrapen blijft in de Retail industrie. Maar echt schrapen zal het niet worden. In dit interview met Quote vertelde hij dat het doel om geld te verdienen ondertussen wel is afgevinkt is. Het oorspronkelijk doel was multimiljonair en volgens de cijfers van Quote is dat met een geschat vermogen van 395 miljoen in 2018 ruimschoots behaald. Dit is dan ook goed voor plek 85 in de Quote 500.
Benieuwd naar het verhaal van Jasper Lijfering en Amsterdam Vintage Watches? Lees het HIER.
Benieuwd naar het verhaal en de cijfers van het faillissement van Hudson Bay? Lees het HIER.
Benieuwd naar het verhaal en de cijfers van Jitse Groen van Thuisbezorgd en Takeaway? Lees het HIER.