Het verhaal van Pieter Zwart en Coolblue

door sulo | Geupdate op:  5 november 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Een veel gehoorde naam de laatste jaren is Pieter Zwart, mede oprichter van Coolblue. In 18 jaar heeft hij het voor elkaar gekregen om een miljarden omzet te behalen in verschillende landen.

In dit artikel nemen we je mee in het verhaal van Pieter Zwart én duiken we in de cijfers van Coolblue.

Het verhaal van Pieter Zwart en Coolblue

PIETER ZWART EN COOL BLUE

De 42-jarige Pieter Zwart, die van 1996 tot 2000 een opleiding genoot aan de Rotterdam School of Management aan de Erasmus Universiteit, richtte in 1999 Coolblue op in Grand Café de Dijk samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers. Van dit trio is enkel nog Pieter Zwart actief binnen de bestuurskamer als CEO van het bedrijf. In 18 jaar tijd heeft hij het – gedeeltelijk samen met zijn compagnons – voor elkaar gekregen om een miljarden omzet te behalen in verschillende landen en binnen te stormen in de Quote 500 als een heuse selfmade miljonair.

De naam Coolblue is zeker niet uit de lucht komen vallen. Deze komt namelijk voort uit een aversie van de drie oprichters tegen het bedrijf Hot Orange, zo lezen we in het artikel van Lydia van den Brink op marketingfacts.nl. Hot-Orange verkocht zo goed als alles wat los en vast zat, zaten in één groot warenhuis, besteedden alles uit, waren volledig extern gefinancierd en hadden niet eens een eigen klantenservice. Iets wat de drie oprichters precies tegenovergesteld wilden doen; vandaar dus ook de naam.

Echter, Coolblue als naam is iets wat we pas de laatste jaren veelvuldig voorbij zien komen terwijl ze toch echt al een lange tijd een hoge omzet draaien in Nederland. Dit komt voornamelijk door het feit dat Coolblue in het begin de filosofie had dat er voor elke productgroep een aparte webwinkel moest zijn. In 2017 hadden ze dan ook 325 verschillende webshops en negen fysieke winkels. Deze strategie bleek niet schaal- en haalbaar voor de toekomst en daarom hebben ze besloten om vanaf 11 juni 2018 alle verschillende webshops onder te brengen in één domeinnaam: Coolblue.nl. Deze stap zorgde ervoor dat de complexiteit minder werd en dat het mogelijk was om sneller te automatiseren en door te ontwikkelen. Als je nu dus zoekt naar een van de oude webshops wordt je automatisch doorgeleid naar Coolblue.nl. Uiteraard creëert beginbaas Pieter Zwart hier ook één extreem groot en sterk merk mee en dit scheelt uiteraard een berg marketingkosten tegenover het promoten van alle losse webshops.

De harde groei van Coolblue is zeker niet zonder slag of stoot gegaan, geeft hij in het interview met deondernemer aan.  Zo vertelt hij onder andere in het interview dat wanneer je bijna exponentieel groeit dit gepaard gaat met het feit dat bijna alle primaire processen wel een keer stuk lopen. Door de harde groei ben je voortdurend bezig oude processen aan te passen of compleet nieuwe processen te bedenken om het organisatiemodel soepel te houden. Voor het volledige interview kan je een kijkje nemen op deondernemer.nl.

Wat verder opvalt in de spaarzame interviews die Pieter Zwart heeft gegeven is de bijna extreme focus op het gebied van klanttevredenheid. Uit alle gesprekken met de ondernemer blijkt dat klanttevredenheid bovenaan staat. En deze focus is dan ook een van de keys in het succes van de onderneming. De klant wordt zowel voor, tijdens en na de aankoop offline én online als een koning behandelt. Dit zorgt er juist weer voor dat die klanten terug blijven komen waardoor Coolblue verder kan groeien; een win-win situatie dus. En dit blijft ook zeker niet onopgemerkt bij het grote publiek; zo is Coolblue deze week weer uitgeroepen tot beste webwinkel bij Tweaker awards. Weinig verrassend want het bedrijf troeft concurrent Bol.com al sinds 2012 af.

Maar het e-commerce bedrijf heeft niet alleen zijn klanten hoog in het vaandel staan, ook de samenleving is belangrijk. Zo blijkt uit recente investeringen dat Coolblue een geheel nieuw zonnedak aan heeft gelegd wat ervoor zorgt dat er genoeg energie is voor hun magazijn, al hun winkels en de fietsen van CoolblueFietst. In 2018 investeerde Coolblue namelijk ook in de CoolblueFietst, een nieuwe bezorgservice die de pakketten in grote steden met de fiets bezorgd.

FEITEN EN CIJFERS COOLBLUE

AANDEELHOUDER HAL INVESTMENTS

Op 31 maart 2016 heeft HAL Investments een belang van 20% in Coolblue genomen als (destijds) vierde aandeelhouder. Op 6 juli 2017 maakte HAL Investments bekend hun aandeel in Coolblue te vergroten naar 30,1%. HAL kocht deze aandelen van twee van de drie oprichters van Coolblue. Op 14 juni 2019 maakte Coolblue bekend dat Pieter Zwart en HAL investments het resterende aandelenbelang hebben gekocht van de andere twee oprichters. Hiermee komt het totaal aantal aandelen dat HAL bezit op 49% van de aandelen (terwijl Pieter Zwart en het management de andere 51% beheerd)

FINANCIËLE CIJFERS

Jaar Omzet (Miljarden) Omzet Nederland(Miljoenen) (Adjusted)EBITDA(Miljoenen) Netto winst (Miljoenen)
2015 0.555 0.377 8.3 3.1
2016 0.857 0.615 19.3 8.9
2017 1.2 884 21.9 9.1
2018 1.35 1007 26.9 12.1

OVERIGE CIJFERS

Jaar Winkels Websites Werknemers App Installs NPS
2015 7 Nb 1614 Nb 63
2016 8 Nb 2676 Nb 67
2017 9 325 3561 180000 66
2018 9 2 3628 865000 67

FEITEN

VERMOGEN VAN PIETER ZWART

Pieter Zwart vertelde bij BNR Nieuwsradio dat het maar schrapen blijft in de Retail industrie. Maar echt schrapen zal het niet worden. In dit interview met Quote vertelde hij dat het doel om geld te verdienen ondertussen wel is afgevinkt is. Het oorspronkelijk doel was multimiljonair en volgens de cijfers van Quote is dat met een geschat vermogen van 395 miljoen in 2018 ruimschoots behaald. Dit is dan ook goed voor plek 85 in de Quote 500.

Benieuwd naar het verhaal van Jasper Lijfering en Amsterdam Vintage Watches? Lees het HIER.

Benieuwd naar het verhaal en de cijfers van het faillissement van Hudson Bay? Lees het HIER.

Benieuwd naar het verhaal en de cijfers van Jitse Groen van Thuisbezorgd en Takeaway? Lees het HIER.

De oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.